Rzecznik Konsumentów radzi: Co warto wiedzieć przed urlopem?
Data publikacji: 2019-07-03, Data modyfikacji: 2019-07-05
Trwa sezon urlopowy. Wielu z nas na pewno skorzysta z ofert biura podróży czy innej formy zorganizowanej turystyki. W związku z tym zachęcamy do przeczytania porad przygotowanych przez Miejskiego Rzecznika Konsumentów.
Jeżeli organizator wyjazdu podniesie cenę o więcej niż 8 proc., możesz odstąpić od umowy i nie poniesiesz żadnych kosztów. Co więcej, gdy biuro podróży zastrzegło w umowie, że wycieczka może podrożeć, jeśli np. wzrosną ceny paliwa, to w odwrotnej sytuacji (obniżenie ceny paliwa) musi obniżyć cenę imprezy.
Organizator wyjazdu może podnieść cenę najpóźniej na trzy tygodnie przed wyjazdem, ale tylko w trzech przypadkach:
– gdy podrożeje transport, np. z powodu podwyżek cen paliwa,
– gdy wzrosną podatki lub opłaty od usług turystycznych, np. lotniskowe,
– gdy wzrosną kursy walut.
Możliwość podwyżki ceny organizator musi wpisać do umowy, inaczej nie może jej zmienić.
Rezygnujesz, bo wybuchł wulkan? Nie płacisz odstępnego.
Możesz odstąpić od umowy, gdy wystąpią nadzwyczajne okoliczności w miejscu wyjazdu, np. panuje tam epidemia, wybuchnie wulkan, jest zagrożenie terroryzmem. W takim przypadku organizator winien zwrócić wpłacone pieniądze w ciągu 14 dni.
Można rozwiązać umowę także w innych sytuacjach, np. z powodów osobistych. Wtedy jednak należy liczyć z tym, że biuro podróży potrąci sobie uzasadnioną opłatę za odstąpienie. Organizator turystyki winien wpisać do umowy, ile ta opłata wyniesie w zależności od czasu, w jakim odstąpisz od umowy. Na żądanie klienta organizator musi przedstawić uzasadnienie wysokości tych opłat.
Za mało uczestników? Są terminy, w jakich biuro musi cię zawiadomić.
Biuro podróży tak jak dotychczas może zastrzec w umowie, że impreza się nie odbędzie, jeśli zgłosi się zbyt mało uczestników. Do tej pory organizator sam określał w umowie, do kiedy może ją odwołać. Nowe przepisy wskazują konkretne terminy, w jakich najpóźniej może to zrobić:
– 20 dni przed imprezą, która trwa ponad 6 dni,
– 7 dni przed imprezą, która trwa 2-6 dni,
– 48 godzin przed imprezą, która jest krótsza niż 2 dni.
Biuro podróży zwraca wtedy turystom wszystkie wpłaty w ciągu 14 dni, ale nie płaci im odszkodowania.
Jesteś niezadowolony? Masz 3 lata na dochodzenie roszczeń
Zastrzeżenia do jakości usług powinieneś zgłosić jak najszybciej – najlepiej jeszcze w trakcie wyjazdu. Dzięki temu, organizator będzie miał szansę usunąć nieprawidłowości. Jednak swoich praw będziesz mógł dochodzić przez 3 lata – dopiero wtedy twoje roszczenia się przedawnią. Reklamację możesz złożyć nie tylko u organizatora wyjazdu, ale także u agenta, który sprzedał ci wycieczkę. Możesz domagać się obniżenia ceny oraz odszkodowania lub zadośćuczynienia za poniesione szkody lub krzywdy.
Krystyna Banasik
Miejski Rzecznik Konsumentów
Pełna treść wiadomości na: jaworzno.pl/?p=11020
jaworzno.pl, Źródło artykułu: jaworzno.pl